maandag 4 mei 2020

De pest met pootjes

Coronaklever

(Colorado kever?)


De "pest" met pootjes


"Wat is me dat nu weer voor een beest" hoor ik je denken..?

Opgelet ! Het zijn 2 totaal verschillende dingen ook al lijkt de uitspraak bijna hetzelfde.
 
Allemaal beesjes Ronnie en de Ronnies  (Een golden oldie)


Maar ik wil jullie eerst eens meenemen in mijn tuintje.


 Ik was gezellig in mijn tuintje wat aan het tuinieren en plots zag ik de schrik van iedereen die "groene vingers" heeft, de buxusrups vrolijk rond kruipen in mijn buxushaagjes !
Ooo nee zeg dat het niet waar is hé, dacht ik bij mezelf.

Ik had hier graag een zelfgemaakt filmpje willen tonen aan jullie, maar jammer genoeg was het bestand te groot. Dus een aantal sfeerfoto's dan...





Van al die jaren dat ik buxus in mijn tuin heb staan, heb ik nooit last gehad van beestjes of andere problemen met mijn haagjes. Het was juist het omgekeerde ze groeiden goed, stonden mooi dik en hadden genoeg water (dat is dan terug het voordeel van een natte tuin).


Hieronder een foto van de buxusrups en mot.

 Afbeeldingsresultaten voor buxusrups en mot


Coronaklever


Is iemand die in tijden van corona het advies overschrijdt om anderhalve meter afstand tot anderen te bewaren.



Colorado Kever


Nog zo'n "pest" als de buxusrups is de Colorado Kever, en was in de vorige eeuw een echte plaag!

Wordt ook soms de aardappelkever genoemd.

De kever doet een beetje denken aan de vorm van een lieveheersbeestje. Dit door zijn bolle ronde lichaam, en hij wordt ongeveer 1cm groot met zwarte strepen op zijn rug.

Oorsprong


Eerst wat meer achtergrond informatie.

De kever kwam oorspronkelijk alleen voor in zuidelijk Noord Amerika.
En vanaf het jaar1850 is hij meegereisd met de aardappelplant, en zo is hij over een groot deel van de wereld verspreid geraakt. In 1877 werd de kever voor het eerst vanuit de Amerikaanse staat Colorado naar Europa gebracht. Dus ik denk dat hij de naam "Colorado" te danken heeft aan de Staat Colorado waarvan hij kwam.
Na de eerste wereldoorlog is hij in Europa aangekomen en in 1935 in België. In 40jaar heeft de kever heel Europa bereikt.

Zoals de naam al doet vermoeden, voedt hij zich met de bladeren van de aardappelplant, en legt hierop veel eitjes. Hij komt ook voor bij andere van de nachtschadefamilie zoals aubergines, tomaten, paprika's en de tabaksplant.

Hoe te herkennen en wat doen ze ?


De rode larven bevinden zich aan de onderkant van de bladeren en voeden zich nog meer als de volwassen kevers met het aardappelloof. Bij ernstige aantasting kunnen planten volledig worden kaalgevreten. In warme jaren kunnen er 3 generaties per jaar optreden. De larven laten zich op het einde van het seizoen in de grond vallen om daar als larve te overwinteren.


      (C) Foto: Nataha (Pixabay)


Ondergronds overwinterende kevers bevriezen als de bodemtemperatuur beneden -7 °C komt. Larven overleven zware winters door tot vijftig centimeter diep in de grond te kruipen. Bij de eerste voorjaarswarmte gaan ze zich dan verpoppen en twee weken later komt uit de pop een volwassen kever, die zijn leven bovengronds vlijtig tot midden oktober verderzet.
Deze eerste generatie kevers kan in een warm voorjaar al vanaf april uitvliegen. Gedurende een drietal weken leggen ze tot in juni hun eitjes af op de onderkant van de bladeren van de aardappelplant. In warme jaren kunnen tot drie keer per jaar (tot maximaal 800) oranje-gele eitjes afgelegd worden die in groepjes aan de onderkant van het blad zijn gekleefd.


image


    







Hierboven kan je een affiche zien van jaren geleden.

Vroeger was de Coloradokever één van de grootste bedreigingen van de levensnoodzakelijke aardappelteelt. En werden de kevers één voor één met de hand verwijdert van de planten (zoals je hieronder op de foto kan zien).

Bestand:Strijd tegen de coloradokever-524175.ogv












De foto hierboven is getrokken in 1948.

Natuurlijke vijanden


De vogels, spinnen, hooiwagens en meer dan dertig soorten andere insecten komen ze beter niet tegen want zij worden tot hun natuurlijke vijanden gerekend. Voorbeelden van insecten die de kever of zijn larven aanvallen zijn loopkevers, weekschildkevers, wespen, wantsen en vliegen.


De kevers kunnen uitvliegen (vanaf april) en de lucht verkennen zoals ze willen, terwijl wij gebonden zijn aan de regels van de overheid en "mondjesmaat" ook terug uit onze schuilplaats komen.



Bronvermelding Colorado kever :
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=614
https://velt.be/coloradokevers
https://www.biogroei.nl/plagen/coloradokever
https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/ook-last-van-coloradokevers/
www.nostalgienet.nl
https://nl.wikipedia.org/wiki/Coloradokever

Bronvermelding Buxusmot:
https://www.biogroei.be/media/wysiwyg/Buxusmot/Buxusmot-grootte_600px.jpg

Bron Coronaklever:
www.taalbank.nl

En tot slot


Het liedje "beestjes" gecoverd door "mama's jasje" , luister zeker eens goed naar de tekst.

https://youtu.be/Zs81a2x_5qc



9 opmerkingen:

  1. Heb je de ontstaanshaard van de buxusepidemie al ontdekt ondertussen? Hopelijk is jouw tuin niet meer het epicentrum!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Abdi,
      Een mot gevonden in mijn motteval, waarschijnlijk is zij één van de boosdoeners! Ook de buxussen behandeld meet een ecologische variant van pesticide, en momenteel geen rupsen meer te zien.

      Verwijderen
    2. Blij dat het in orde is gekomen. Toen ik klein was had ik in een boek gelezen over de Coloradokever. Een paar jaar later zag ik ze kruipen in de moestuin van mijn vader. Hij wou me helaas niet geloven toen ik zei dat ze schadelijk waren. De aardappeloogst was volledig mislukt.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Dina,

    Dit is eens iets helemaal anders om te lezen, zelf heb ik niet echt groene vingers maar hoor mijn ouders ook vaak vertellen over deze beestjes.
    Onze buxussen zijn al helemaal dood ervan hopelijk overleven de jouwe het wel!

    Veel succes met de reddingsactie :)

    Groetjes Joni

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Joni

      Momenteel ziet het er nog "redbaar" uit denk ik. Geen rupsen meer te zien na ecologische bestrijding.

      Verwijderen
  4. Hey Dina,
    leuk om dit te lezen! Ik had wel al van deze rups gehoord, maar nog nooit een foto van gezien! Dus ik heb wel weer iets bijgeleerd.
    Heel raar om te zien dat ze deze vroeger met de hand allemaal moesten verwijderen om de aardappelen te redden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Jana

      Ja gelukkig hebben we nu ecologische middelen om de beestjes te bestrijden :) .

      Verwijderen
  5. Dag Dina,

    Wat een tof onderwerp, thuis kweken wij aardappelen en de Coloradokever kennen wij maar al te goed. Het is een mooi voorbeeld van hoe klein het wezen kan zijn, toch zo snel de wereld kan 'veroveren'.

    Groetjes Lauren

    BeantwoordenVerwijderen