vrijdag 10 april 2020

De zon komt op


De zon komt op... 





De afgelopen weken had ik het gevoel zoals hierboven op de foto.
Het was zoals dat je dag omgekeerd was.
Moeite om op te staan ochtends en avonds klaarwakker.
Veel moeite om de slaap te vatten, ook al zat ik op een "deftig" uur in mijn bed.
Ik ben niet gestrest of maak ik me geen zorgen. Nee hoor het lijkt wel of mijn hoofd vol zit met allerlei ideeën, en dat ik zoniet in slaap geraak ook al lig ik al een paar uur wakker.

Maar door wat komt dit ?


Had ik te lang voor mijn scherm van de laptop gezeten, en zo teveel "blauw" licht binnengekregen ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/17/is-blauw-licht-nu-slecht-voor-je-slaap-of-niet/

Had het nog te maken met de overgang van het zomeruur ?
Of zou het maken kunnen hebben met de volle (super)maan van 8april, zoals sommige beweren dat je dan moeilijker kan slapen?

Hieronder 3 artikels over de volle maan en je slaap, die ik erover gevonden heb:

https://www.flair.be/nl/lifestyle/slapen-volle-maan/

https://www.msn.com/nl-nl/gezondheid/medisch/slapeloosheid-tijdens-volle-maan-een-fabel/ar-BB10Yood

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a25623987/slecht-slapen-volle-maan/

Blijkbaar is er in 2013 een kleinschalig onderzoek gedaan in de Universiteit van Basel (Zwitserland) tussen het verband slaap en volle maan.
En het jaar nadien in 2014 nog een gelijkaardig onderzoek in Zweden.

https://www.unibas.ch/en/Research.html

Als je het geloof of niet dat laat ik aan jullie als lezer ;) .

Heb ik gewoon teveel koffiegedronken ?
Ook al probeer ik het maximum op 2a3 tassen per dag te houden en niet na 16u nog koffie te drinken.


Ik zou het niet weten van waar dat dit komt...

Wat ik wel weet is dat er heel veel tijd kruipt in het opzoeken van de informatie voor dezen blog.
Of ligt het aan mij dat ik te kritisch voor mezelf ben..?

Ik merk wel dat ik moeite heb om bij één specifiek thema te blijven.
Voordat ik het weet ben ik afgeweken naar iets anders (de curieuzeneus in mij komt wakker zeker..), en moet ik mezelf eraan herinneren dat ik met een doel aan het opzoeken ben.

Na het opzoekwerk zit ik dan met de vraag " ja hoe beschrijf ik dat nu duidelijk en beknopt" .
Ik hoop dat het ook niet te moeilijk of ingewikkeld overkomt.


Oké genoeg over slaap nu hihi...

Geniet van de liedjes hieronder

Songs

Hieronder Nederlandse Rapper
(Was voor mij totaal onbekend)

De zon op - Diggy Dex

Motivatie nodig ?

Sunrise Kygo ft jason Walker

Sun comes up - rudimental ft James Arthur


Wat een schattige broertjes (mooi gezongen)

the sun comes up - steven and samuel devassy  (10.000 reasons cover matt redman)


See you next time

4 opmerkingen:

  1. Wat lastig dat in slaap vallen niet goed lukt. Leuk om de artikels te lezen die je hebt toegevoegd. Er kruipt inderdaad veel tijd in het opzoeken van informatie. Ik denk dat je inderdaad het best probeert af te bakenen. Eventjes het curieuze aan de kant proberen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Dina,
    ik heb ook heel veel moeite met goed te slapen de laatste tijd. Wat bij mij helpt is toch elke dag zeker een uurtje goed proberen te bewegen en half uurtje voor het slapen te gaan alle elektronica weg te leggen.


    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen